Skuffende Popolare

1 03 2012

Vi har tidligere skrevet om norsk-kurderen Arikans restauranteventyr i Oslo. Hans transformasjon av Olympen på Grønland er nærmest legendarisk og hans restauranter Ylajali og Arakataka er etablert som 2 av hovedstadens mest populære spisesteder i hvert sitt prissegment.

Derfor var forventningene store foran vårt første besøk på seneste tilskudd på Arikans restaurant-portefølje, Trattoria Popolare ved gamle Schoushallen på Grünerløkka.

Restaurant Popolare (bildet er tjuvlånt av Oslopuls)

Først forsøkte vi å bestille bord til et selskap på 12. Vi fikk beskjed om at vi måtte spise minst 2 retter hver hvis vi var så mange, og at vi stort sett måtte spise det samme (vi måtte samle oss om maks to ulike forretter og maks to ulike hovedretter).

I utgangspunktet var dette et underlig krav, syntes vi, da noen i selskapet kun ønsket å spise en lettere pastarett og andre ville ha en større middag. Vel, vel. Etter lange forhandlinger med etablissementets bookingsjef ble vi til slutt enige om at det beste ville være om vi ikke bestilte bord, men at vi kom litt tidlig og slo oss ned på et av bordene i restaurantens første etasje, der menyen var akkurat den samme, men man kunne bestille hva man ville a la carte.

Vi stilte litt over kl 18 en fredag kveld og stedet var fullt. Vi var litt skuffet over at bookingsjefen ikke hadde informert betjeningen om at det ville komme et større selskap (noe hun hadde lovet å si fra om), men slikt kan skje de beste. Det som er utilgivelig var den mottagelsen vi fikk i restauranten. En svært lite hyggelig hovmester ga tydelig uttrykk for at han opplevde vår store gruppe som et problem vi hadde påført ham og som det ikke på noen måte var hans forpliktelse å rydde opp i.

Vår beskjedne erfaring innen kundebehandling har lært oss at kunden alltid har rett, at kvalitet er forskjellen mellom forventning og resultat, samt at kunden skal presenteres for gode løsninger, uten at det gjøres et stort nummer ut av det. Vel. Her ble nummeret altfor stort. Stemningen var såpass amper og lite hyggelig at vi besluttet å finne et annet sted å spise, selv om hovmesteren «for denne ene gangen» fant et bord til oss, men fortsatt insisterte på at vi spiste minst 2 retter hver.

Heldigvis finnes det steder i Oslo der kundene verdsettes høyt, der fleksibiliteten er stor og der det å finne gode løsninger for kundene er det viktigste. Trattoria Popolare er ikke et av dem. Stedet kan være så populært det bare vil for oss. Mat- og vinklubben Smak vil ikke besøke stedet igjen.

Vi fant i stedet tilbake til Brasserie Blanche, en restaurant vi har gode erfaringer med. De skuffet ikke denne gangen heller. Betjeningen smilte fra vi kom til vi gikk. Og det pussige er at når man opplever å bli satt pris på som kunde, så bestiller man kanskje 2 retter likevel, selv om man ikke må, og kanskje litt ekstra å drikke til og med.

12 personer la igjen ca. 5000 kroner på den koselige restauranten nederst i Bogstadveien. Vi vet ikke om dette er et ubetydelig beløp for en mann som Arikan, men vi vil uansett anbefale at han sender sine ansatte på et studiebesøk til Brasserie Blanche. De har god mat og de vet hvordan de skal behandle kundene sine.

Advertisements

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: