Skuffende sjømagasin

19 07 2011

Sjømagasinet på Tjuvholmen er et av hovedstaden nye trendsteder for mat og drikke. Konseptet med egen gourmet-butikk inne i restauranten, skalldyrbar (eller seafoodbar som det heter på fint), konferansesenter og nettbutikk, har vist seg å være en suksess for restauranteier og gründer Bjørn Tore Furset. Han startet som kokk på Lofoten Fiskerestaurant på Aker Brygge og overtok selv restauranten på slutten av nittitallet. I dag driver Furset i tillegg til Lofoten, restaurantene Havsmak, Sanguine (på Operaen), Ekebergrestauranten, og altså Sjømagasinet.

Det går mye i fisk. Og det gjorde også 4-rettersen på Tjuvholmens Sjømagasin, da deler av Mat og vinklubben Smak inntok etablissementet en dag i slutten av juni. Fiskematen var god. Og brødet enda bedre. Den hjemmebakte og varmferske baksten var en stor suksess. Første rett var kongekrabbe med skysmør, en helt grei smaksopplevelse. Med hjemme-baksten til ble den super.

Andre forrett var kamskjell med chorizo, potetchips og blomkålkrem, en flott kombinasjon som virkelig smakte, selv om kamskjell og chorizo ikke nødvendigvis er det mest kreative man kan forvente fra et innovativt gourmet-kjøkken.

Hovedretten var lysing. Lysing er en torskefisk man ikke så ofte ser på norske tallerkener, selv om fisken finnes langs hele norskekysten, helt opp til Lofoten. Det er nok fortsatt slik at skreifisket er såpass dominerende i norskehavet at annen velsmakende fisk fort kan bli glemt. Synd, da lysingen er svært god på smak og har et fast, hvitt fiskekjøtt. På Sjømagasinet ble lysingen servert grillet med skinnsiden ned sammen med en deilig og kremet potetpuré, fennikel-bernaise, råstekte reker og asparges. Fine smaker, men kanskje noe i overkant dominert av fennikelens anis-smak.

Desserten var jordbæris med blant annet friske jordbær, vanilje og fløtepudding, en lekker komposisjon, men ikke til å hoppe i taket av. Nå kan det hende at dessert-eliten i vår lille mat og vinklubb er særdeles kresne på det søte, men på Tjuvholmens Sjømagasin burde man forvente det beste.

Og da er vi fremme ved det kritikkverdige. Denne kvelden i juni var Sjømagasinet fullt. Greit nok. Det virket imidlertid som om man hadde satt inn ekstra bord for å få plass til alle gjestene, og stedet var ubehagelig overfylt. Resultatet var et støynivå utenom det vanlige. Vi måtte bøye oss fram over bordet og rope for å høre hverandre.

Det overfylte lokalet var også et problem for kelnerne som måtte åle seg mellom bord som nesten sto inntil hverandre. Det gikk litt over stokk og stein og nabobordets gjester fikk til slutt vannkaraffelen i fanget da en manøvrerende kelner-stump havnet oppå bordet deres. Slik skal det ikke være på en restaurant i toppskiktet i hovedstaden.

Verre var det at kaoset gikk ut over serveringen. Det tok lang tid før vi fikk oppmerksomhet fra betjeningen. Menyer og drikke fant veien til bordet minst et kvarter etter at vi hadde satt oss, og først etter at vi hadde spurt en forbipasserende kelner om vi kunne få se på menyen. Og det tok 50 minutter før første rett ble servert. Slikt kan skje, men da forventer de bortskjemte Mat og vinklubb-medlemmer en forklaring eller en liten unnskylding fra betjeningen, kanskje en kompensasjon fra kjøkkenet. Men nei. Ikke så mye som et beklagende skuldertrekk. Hovedretten ble til og med «slengt» på bordet uten noen som helst presentasjon. Vi måtte gå på nettet etterpå for å finne ut hva vi hadde spist.

Når en 4-retter koster over 500 kroner uten drikke pr. person, forventer vi faktisk et annet nivå. Særlig i en tid da en rekke utmerkede spisesteder serverer minst like gode 4-rettere til godt under 500-lappen. Maten var OK. Servicen var under pari.

Dessverre, herr Furset. Det blir nok ingen flere besøk fra vår lille mat og vinklubb. Nå tror vi ikke restaurant-eieren gråter av den grunn. Det ser ut som om samtlige av hans etablissementer gjør det svært så bra. Og vi forstår at restauratøren ønsker å få plass til alle som ønsker å spise en varm sommerkveld. Noen ganger kan det likevel være lurt å gi dem som ønsker en god matopplevelse plass og oppmerksomhet nok til at det nettopp blir det. En god opplevelse.


Handlinger

Information

One response

10 07 2012
Tjuvholmen Sjømagasin aker brygge oslo | Restaurantanmeldelser

[…] Mat- og vinklubben Smak opplevde dårlig service på Tjuvholmen Sjømagasin, restauranten var stappfull og serveringen gikk “over stokk og stein”. Lang serveringstid på rettene. […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: