Godt nytt smaksår

1 01 2011

Da er 2010 bak oss og vi tar spranget inn i 2011. Tross dystre spådommer om verdens undergang tror vi i Mat- og vinklubben Smak hårdnakket på at livsgleden og nytelsen vil holde oss oppe, og at det nye året vil bringe mange kulinariske opplevelser.

Vi ser en fin trend når det gjelder mat og vin i landet vårt. For det første er det en større bevissthet rundt gode råvarer. Dette betyr at matvarekjeder og enkeltbutikker skjerper seg for å tilby oss forbrukere bedre kvalitet. Introduksjon av merkevarer som Jacobs og Strøm i Norgesgruppen er klare trender som går i retning av at vi ønsker oss topp produkter og er villige til å betale for det.

En annen trend er ferskvarer kontra ferdigprodukter. Flere og flere matvarebutikker satser på egne ferskvaredisker. Grønnsaks- og fruktutsalg øker i antall og utvalg. Et lite eksempel er krydderbuskene, som tidligere kun var noen persillekvaster borti et hjørne, men som nå fyller flere hyller og frister med dufter av koriander, dill og basilicum.

En utvikling som kanskje ikke synes så godt, men som likevel er verdt å merke seg, er det man i kokkefaget kan kalle en symbiose mellom natur og teknologi. Selv om gammeldagse metoder fortsatt er gyldige, og bestemors oppskrifter for enkelte gir det beste resultatet, har introduksjonen av teknologi på kjøkkenet vært med på å løfte opp de beste råvarene til nye og spennende høyder. Restauranter eksperimenterer med uvante tilberedelsesmetoder. Vi har verktøy idag som gjør det mulig å skape nye konsistenser og smaker.

I denne forbindelse kan nevnes Thermomix, som er blitt mange kokkers bestevenn. Denne unike kjøkkenmaskinen, som veier, måler, kutter, moser, pulveriserer, koker, damper og elter, har revolusjonert matlaging for mange. Derfor vil vi i Mat- og vinklubben Smak, som en av de første blogger i Skandinavia, også legge ut oppskrifter tilpasset dem som har anskaffet dette vidunderet.

En annen positiv utvikling det er verdt å nevne ved frasparket inn i det nye året, er nordmenns forhold til øl og vin. Det er en helt annen fokus på kvalitet og variasjon nå enn tidligere. Vi drikker ikke for å bli fulle, men smaker oss fram til det vi liker. Denne endringen i vår drikkeadferd gjenspeiles i et usedvanlig godt utvalg både i matvarehandelen og på vinmonopolet. Dessuten er mat- og vinreiser «in» som aldri før. Nordmenn reiser til Burgund og Piemonte i stedet for Mallorca og Costa del Sol.

Vi er altså mer bevisste på hva vi putter i munnen. Vi ønsker mangfold. Vi ønsker valgmulighet og er nysgjerrige på å oppleve ulike smaker. Antallet matblogger vokser. Interessen for hjemlige råvarer og hjemmelaget mat øker. Vi deltar på vinkurs. Vi går mer på restauranter og foretrekker de restaurantene som vi vet tilbyr topp kvalitet.

Vi gleder oss derfor til mange flotte opplevelser i 2011 og lover våre lesere at vi skal skrive om alt sammen.

Advertisements

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: