Home made cooking in Bucharest

3 11 2010

Hvis du noen gang skulle finne på å reise til Bucharest, en by som kan være verdt et besøk i skumringstimen etter Ceaucescus beinharde regime, så har Smaks matblogg et tips til deg. Når du er lei av å se den tidligere stormannsgalskapen utfolde seg i en wienergrotesk arkitektur og får lyst på litt mat, hjemmelaget mat, da tar du en tur til Vatra.

Det finnes mange restauranter i Bucharest som reklamerer med «home made cooking». Noen av dem er riktig gode. Noen er riktig dårlige. Hvorfor Vatra i Brezoianu gate? Vel, for det første fordi restauranten ligger midt i sentrum og 2 minutter å gå fra mitt favoritthotell (ny-oppussede Hotel Central med god service, romslige rom, gode senger, utmerket frokost (inkludert) og gratis trådløst nettverk på rommet til, hold dere fast: 450 kroner natten), men også fordi restauranten leverer noe av det beste du kan få i Bucharest av tradisjonell rumensk mat, servert med et smil og for nesten en slikk og ingenting.

Jeg nærmer meg derfor Vatra for noe sånt som sjette eller syvende gang. I lomma har jeg en bok. Det er redningen når man er vagabond i forretninger og ofte er tvunget til å innta restaurantmat alene. I dette tilfelle medbringes Niemis utmerkede svensk-finske humoreske Populærmusikk fra Vittula. Man setter seg ned. Menyen er første lesestoff. Romanen må vente. Menyen er både på rumensk og engelsk. I tillegg har vertskapet kostet på seg en billedbok, der samtlige retter er fotografert. Det går altså nesten ikke an å bomme, så sant ikke bildende lyver. Og det gjør de ikke.

Etter å ha prøvd en rekke forretter tidligere, fra pannestekt kyllinglever til frityrstekt ost (som begge forøvrig smaker vidunderlig), bestemmer jeg meg for «stuffed mushrooms», en rett som kan minne om spanjolenes tapas, der champignon-hoder fylles med godsaker og gratineres i ovnen. Jeg blir ikke skuffet nå heller. Soppen er deilig mør og saftig. Fyllet ditto smakfullt. Rikelig er det også. Seks store champignoner med kjøttfyll settes til livs.

Hm. Hva velger man så til hovedrett? Her er grillet lam, svin og kylling, hjemmelagede retter som kan minne om fårikål og koteletter med grønnsaker. Jeg ber om råd. Og råd gis. Det er i det hele tatt vidunderlig hvordan man blir tatt vare på i dette etablissementet. Hovmes-teren snakker flytende engelsk. Hun spøker og ler, mens «guttene hennes» løper rundt med brødkurver og vinflasker for å gjøre gjestene fornøyde.

Hun anbefaler noe hun kaller «rustic chicken stewed in garlic». Visstnok en smaksbombe som hun med et kast med hodet antyder vil holde vampyrene borte fra meg i natt. Nå er riktignok Romania hjemlandet til den berømte Grev Dracula. Likevel har jeg ikke tenkt så langt at jeg burde beskytte meg. Vel, det er aldri for sent. Jeg takker ja til hvitløkstuet kylling og venter i spenning.

Kyllingen ankommer, og den er absolutt dynket i hvitløksdampende kraft, med ovnstekte poteter til. Nydelig er det. Men jeg sender allerede en bekymret tanke til kundene jeg skal møte imorgen. Selv om jeg er i vampyrenes land, er det ikke sikkert at alle setter like stor pris på en hvitløksstinkende nordmann.

Uansett, mens maten smaker og det etter hvert føles som om jeg transformeres til en eneste diger, dampende hvitløk, slurpes husets merlot for å holde smaken sånn noenlunde i sjakk. Vinen koster 30 kroner for en halv liter og er slett ikke verst.

Dessert? spør damen. Det må bli noe lett, stønner jeg. Hun kommer med husets kake. En kreasjon av marengs, krem og ananas. Vatra-kake. Bakt av eierinnen selv. Vatra fornekter seg ikke. I kampens hete har jeg ikke en gang fått tid til å lese om populærmusikk i Nord-Sverige. Og regningen? Den er på snaue 200 kroner. Inklusive 0,5 liter vin, 3 retter og kaffe.

Handlinger

Information

One response

3 11 2010
Smak

Noen klager over at enkelte av bildene i innleggene er ganske små. Husk at du bare kan klikke på dem, så fyller de nesten hele skjermen!

Legg igjen en kommentar

