Bortgjemte søtsaker

2 10 2010

Noen få kilometer vest for Saint-Emilion, midt i vinregionen Bordeaux, ligger den relativt ukjente byen Libourne. Den tiltalende bykommunen med ca 20,000 innbyggere ligger bedagelig i skyggen av vinturismen i nabokommunene Pomerol og Saint-Emilion. Folk snakker kun fransk. De smiler og er imøtekommende.

Og i en sidegate til gågaten Rue Gambetta ligger et lite borgjemt konditori, La Boitte à Desserts. De er ikke vant til turister. Den skjønne ekspeditrisen tørker behjelpelig av glassmontrene med en nal når hun ser at vi ønsker å ta bilder av kaker og godterier. Slik at kakene skal ta seg enda bedre ut. Om vi er interessert i å smake noen av stedets spesialiteter? Selvsagt er vi det.

Nå er det ikke damen selv som lager godsakene. Hun viser oss inn i kjøkkenet der flere konditorer er i fullt arbeid med å rydde og vaske etter morgenens hektiske arbeid med usannsynlig fristende kreasjoner. Sjefskonditor er Christophe Darnajou, bidragsyter til det velrenommerte Gastronomie Service i Bordeaux.

Vi nyter synet av eple- og jordbærterter, fruktpatéer og sjokoladekreasjoner. Tennene løper i vann. Og synet bedro oss ikke. Det smakte akkurat like godt som vi trodde. Eller kanskje enda bedre.

Handlinger

Information

One response

3 10 2010
M

Sitter i heimen med en kanne nypresset Yirgacheffe og tenker «nå skal jeg kose meg», men så ser jeg en mail «new post» fra matogvin bloggen. Jeg tenker «ja jeg kan vel lese det nyeste innlegget». Det skulle jeg aldri ha gjort… Jeg koker over av sjalusi og hadde det ikke vært for den perfekte kaffen, hadde jeg eksplodert. slemminger…

Legg igjen en kommentar

